De visie van ... - Keyter Intarcon
George Verheijen, directeur Keyter Intarcon Nederland B.V., ligt in het thema "De visie van ..." zijn kijk op de technische sector toe. Lees het volledige interview hier.
keyter, keyter-intarcon, intarcon, nederland, dronten, klimaat, installaties, koelmachine, warmtepomp, dronten, koude techniek, hvac, internationaal, spanje, koudemiddel, nederland, installatie, airco, luchtbehandeling, water, koud water, lucht, groen, wit, duurzaam, klimaatinstallatie, george, verheijen, robin, peters, visie, interview, techniek, technische, sector, wereld
15539
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-15539,cookies-not-set,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-16.8,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

– Dit interview is eerder verschenen in het RCCK&L-magazine

“Personeel vasthouden gaat niet alleen om een hoger salaris.”

Bedrijven in de koel- en klimaatindustrie moeten anders omgaan met hun personeelsbeleid. De traditionele aanpak werkt niet meer, zegt George Verheijen, directeur van Keyter Intarcon Nederland.

 

Keyter Intarcon Nederland is een relatieve nieuwkomer in de Nederlandse installatie-, koel- en vriesbranche . De zelfstandige dochteronderneming van de bedrijven Keyter en Intarcon fabriceert gebouw gebonden klimaatapparatuur (HVAC) en koel- en vriessystemen, voor tal van projecten.

 

‘Nederlands model leidt tot faalkosten’

Verheijen is medeoprichter van het bedrijf, dat sinds 2015 bestaat. Zijn eigen ervaringen, ook met betrekking tot personeelsbeleid, waren de aanleiding om Keyter-Intarcon op te richten. “Ik werkte bij bedrijven waarbij Excel-management hoogtij vierde. Medewerkers waren niet belangrijk, ze moesten gewoon doen wat er werd gezegd. Niet meer, en niet minder.”

 

Het stond Verheijen zo tegen, dat hij de sprong in het diepe waagde en samen met partners een eigen bedrijf opzette. “De markt klaagt altijd maar over het feit dat er onvoldoende kennis en kunde aanwezig is en dat hierdoor de faalkosten oplopen. Maar dat komt doordat we in Nederland een model hebben gecreëerd waarbij fabrikanten en leveranciers rechtstreeks componenten leveren, tot op de bouw. Maar hoe gaat dat in de praktijk? Een buitenlandse chauffeur moet wachten voor de grens of vanwege de rijtijdenwet rust houden, en komt daardoor te laat op bouw. Iedereen in rep en roer. Daarnaast worden sommige componenten, zoals de trillingsdempers en waterfilters, bijvoorbeeld later geleverd en worden zaken verkeerd aangesloten of toegepast. Allemaal problemen, allemaal negativiteit.”

Medewerkers waren niet belangrijk, ze moesten gewoon doen wat er werd gezegd.

Proactief werken: ‘levering in eigen hand’

Het is reden voor Keyter Intarcon Nederland om voor een proactief model te kiezen. “Wij hebben de levering volledig in eigen hand; Nederlandse transporteurs brengen de spullen dus naar de bouwplaats. En op die bouwplaats zijn onze eigen medewerkers altijd aanwezig, bij iedere levering, en ook bij de opstart en inbedrijfstelling. Dat is onze manier van proactief werken, waardoor er weinig problemen zijn”, aldus Verheijen.

 

Afgelopen zomer heeft Keyter Intarcon volgens hem een minimaal aantal storingen gehad, terwijl andere bedrijven zichzelf over de kop liepen. “En de problemen die er waren, zijn direct opgelost. Wij gaan niet, zoals velen, eerst soebatten over wie de kosten betaalt. Wij maken het meteen in orde.”

 

Keyter Intarcon Nederland is hiermee volgens Verheijen een gamechanger. “Vergelijk het met Coolblue. Dat bedrijf komt de wasmachine afleveren, installeert hem en neemt de oude mee, en ook nog eens het afval. Dat doen andere bedrijven niet. Kortom, het draait om maximale service.”

Bij iedere levering, opstart en inbedrijfstelling zijn medewerkers van Keyter Intarcon aanwezig.

Andere eisen aan medewerkers

De nieuwe aanpak zorgt er ook voor dat andere eisen aan de medewerkers van het groeiende bedrijf worden gesteld. “Wij hebben mensen met kennis en kunde in huis, geen makke schaapjes die doen wat er wordt gezegd. Onze mensen hebben een mening en krijgen ruimte voor eigen inbreng”, aldus Verheijen. Hij vergelijkt het met een navigatiesysteem in de auto. “Als je dat blindelings volgt, gaat het weleens fout. Onze mensen mogen daarom op de bouw zelf maatregelen nemen als er iets in hun ogen niet klopt.”

 

Het geven van verantwoordelijkheid werkt op verschillende manieren positief, stelt Verheijen. “Je krijgt een installatie die maximaal presteert, dat is één. Daarnaast geeft het monteurs ook een goed gevoel. Zo van ‘ik ben belangrijk’. En dat zijn ze ook. Monteurs worden naar mijn mening nog te veel gezien als het ‘lagere volk’ van de installatiebranche. Dat is onzin. Installateurs zijn essentieel, ze zorgen ervoor dat de installatie uiteindelijk optimaal functioneert.”

Onze mensen mogen op de bouw zelf maatregelen nemen als er iets in hun ogen niet klopt.

‘Luxe wagen’ en taallessen

Keyter Intarcon Nederland spreekt zijn waardering dan ook uit richting de medewerkers. “Ze rijden bij ons allemaal in een Skoda Octavia. Geen servicebus dus, maar een ‘luxe wagen’ – zowel voor werk als privé. Dat vinden ze prachtig. Bovendien komen ze representatief voorrijden bij de klant, die het allang niet meer heeft over de monteur die voor komt rijden, maar over de servicetechnicus van de fabriek.” En het gaat verder dan alleen een goede auto. “Recent hebben we met z’n allen een rijvaardigheidstest gedaan. Wij vinden het namelijk belangrijk dat mensen veilig rijden, en zo’n test draagt daar aan bij.”

 

Om de communicatie met de mensen in de fabriek in Spanje te optimaliseren, krijgen de medewerkers van Keyter Intarcon Nederland iedere vrijdag een paar uur Spaanse les. “Zoals ik al vertelde, hebben wij geen ja-knikkers in dienst. Onze mensen denken mee, ook met de fabriek. Maar dan moet je wel je talen spreken. Wij hebben namelijk installaties die door de fabriek speciaal voor de Nederlandse markt worden gemaakt.”

Medewerkers van Keyter Intarcon rijden niet in een traditionele servicebus, maar in een Skoda Octavia.

Transitievergoeding, ‘net als in het voetbal’

Naast die extra’s is de basis voor de medewerkers die bij Keyter Intarcon Nederland werken goed geregeld, verzekert Verheijen. “Het salaris, de auto, de gereedschappen: het is er. En we leren medewerkers ook hoe ze met de klanten moeten omgaan. Dat vind ik heel normaal.” Verheijen wil er maar mee zeggen dat het niet altijd draait om een hoog salaris. “Ook aan onze mensen wordt getrokken. Openlijk, bijvoorbeeld via sociale media. Maar daar doen wij niet aan mee. Het is niet netjes en het vertroebelt de markt. Want hoe gaat dat? Die paar honderd euro meer is de eerste maanden nog wel leuk, maar daarna is het weer heel gewoon. Dan wil men weer meer.”

 

De directeur van Keyter Intarcon Nederland zou het goed vinden als er een soort transitievergoeding zou komen, net als in het voetbal. “Dat is in mijn ogen heel normaal. Maar misschien ga ik daarin wel wat te ver. Het denkpatroon rondom personeelsbeleid is over het algemeen immers nog erg traditioneel in de HVAC-markt.”

Het denkpatroon rondom personeelsbeleid is over het algemeen immers nog erg traditioneel in de HVAC-markt.

Behoefte aan een cultuuromslag

Dat neemt niet weg dat die traditionele gedachtegang wel moet veranderen, stelt Verheijen verder. “Meer geld bieden om er vervolgens, als ze eenmaal binnen zijn, niet meer naar om te kijken? Dat is het niet. Het gaat altijd over geld, terwijl de focus moet liggen op algehele tevredenheid en kwaliteit.”

 

Daarbij gaat het ook om een cultuuromslag die moet worden gemaakt: “Er komt nog heel veel op de markt af, het tekort aan goede arbeidskrachten neemt alleen maar toe. Het is daarom belangrijk om mensen het gevoel van waardering te geven. Moet de dochter iets eerder worden opgehaald van school? Geef de ruimte. Dat doen wij ook. Het werkt heel positief. De slavernij is allang afgeschaafd, waardeer je medewerkers dus.”

Het tekort aan goede arbeidskrachten neemt alleen maar toe. Het is daarom belangrijk om mensen het gevoel van waardering geven.
Meer weten over de visie van George of het bedrijfsmodel van Keyter Intarcon?